I lördags sa Axel Gisslén mycket klokt om arbetarrörelsens internationella utmaningar och varför socialdemokratin måste vara en internationell rörelse. En mening fastnade jag särskilt för. "Konsumismen är kapitalismens religion och reklamen är dess profet."
Det påminner mej om ett av mina favoritcitat som kommer från Sven Lindqvists tunna bok "Reklamen är livsfarlig" som jag läste på gymnasiet någon gång. "Om det vore möjligt att samla allt vad vi får för skatten i ett skyltfönster, dekorera det och neonljusbelysa det och ägna tusentals miljoner åt att förknippa det med vårt känsloliv - då skulle vi köpa det frivilligt för dubbelt så mycket som vi nu betalar och anse oss lyckliga." Touché.
tisdag, februari 20
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Hi from Portugal
http://baoworld.blogspot.com
Hi. Sometimes I wonder how people find their way here...
Skicka en kommentar