söndag, mars 22

Kungahusgenus.

I förra veckan var kungaparet på besök i mina trakter. Stora delar av dagen hade de gemensamt program med punkter som att åka tåg, kramas med Furuviksapor, äta lyxlunch i Högbo, spana in Göransson Arena, stå och vinka på trappor och allt vad det nu var.

När de skildes åt blev det dock tröttsamt stereotypt. Kungen fick en rundtur i whiskyfabriken i Mackmyra, där han bland annat fick fixa till sitt eget lagringsfat. Whisky är något som de flesta tycker är rökigt, mustigt och manligt.

Samtidigt besökte drottningen parfymföretaget Björk & Berries, där hon fick lära sig mer om parfymtillverkning och även fick med sig en specialkomponerad doft som beskrevs som "svensk-internationell, elegant och charmerande - likadan som drottningen." Oh come on, tänkte jag när jag läste det.

Varför vet jag allt detta? Därför att Arbetarbladet gjorde mig besviken genom en nyhetsvärdering ovärdig en röd tidning. De fyllde flera sidor med varenda liten pyttebit av kungligheternas dag. Okej att man i ren lokalpatriotistisk glädjeyra överdoserar på Daniel Westling, men är inte gränsen nådd snart?

Inga kommentarer: