fredag, oktober 28

Telia. Inte ens i närheten av okej.

En av de värsta saker jag vet är när företag krånglar till det för mig. När jag betalar för att få tillgång till en tjänst eller produkt så förväntar jag mig att den ska fungera som utlovat. Om det är så att tjänsten/produkten INTE fungerar som tänkt så bör det ÅTMINSTONE vara enkelt att få ett svar på varför det inte fungerar och sedan få problemet åtgärdat.

Sedan i måndags är det något fel på mitt fasta telefonabonnemang. Det går inte att ringa till numret och det går inte att ringa ut från det. Mycket oklart varför. Räkningarna är betalda. Eftersom det är bredbandstelefoni så borde internet inte heller fungera om det vore något fel på själva uppkopplingen, men det fungerar helt smärtfritt. Som sagt mycket oklart vad problemet är.

Varje gång jag försökt ringa och felanmäla (typ tre gånger) har det förvarnats om lång kötid och därför har jag givit upp på vägen. En gång har jag felanmält via internet, utan resultat. Igår köade jag i butiken för att felanmäla, men fick till svar att det tyvärr inte gick att felanmäla hos dem, men att kundtjänsten gärna skulle ringa upp mig imorse istället och så fick jag lämna numret - ingen har då ringt upp hittills i alla fall...

Alltså ringde jag återigen upp kundtjänstnumret på väg hem från Högskolan idag. Just nu har jag telefonköat i en timme och 42 minuter och jag är på plats 6 i turordning. Det går ungefär så fort framåt som det borde göra om de hade en endaste anställd som satt och svarade i telefon så här på kvällen. Men det kan ju knappast vara möjligt att de bara har en endaste kundserviceanställd i telefonväxeln på ett av Sveriges största telefoniföretag? Eller?

När man själv jobbar med kundservice så förväntar man sig också bli bemött av en enkel, smidig och professionell sådan hos andra företag. Man förväntar sig att saker ska fungera, att om någon säger att de ska ringa upp så gör de också det samt att inte behöva köa närmare två timmar i en telefonkö för att komma fram och kunna göra en felanmälan. Inte direkt orimliga krav skulle jag säga.

Nu när jag fått spy lite galla här på bloggen så kommer jag inte att skälla ut den stackars personen som förhoppningsvis snart svarar i andra änden av min telefon. Troligen kommer jag att vara övertrevlig istället. Bättre det. Allt jag vill är ju att min telefon ska börja fungera, precis det som jag betalar för att den ska göra...

UPPDATERING: När jag väl kom fram (efter två timmar och tolv minuter i telefonkö - om det kostar pengar så kommer jag reklamera Telia på samtalet) så fick jag prata med en jättetrevlig tjej. Hon kunde konstatera att min telefon hade loggat ur sig - oklart varför - och loggade in mig igen, startade om systemet och bad mig vänta en kvart. Efter en kvart fungerade telefonen igen. Bra så. Synd bara att det var så fruktansvärt frustrerande och energikrävande att lyckas felanmäla.
-

3 kommentarer:

Telia sa...

Hej Eva.

Det var inget vidare att läsa om dina problem med din bredbandstelefoni.
Än värre över att du haft sådana svårigheter att komma fram till oss. Jag förstår din besvikelse och även andra som upplever långa väntetider via telefon. Vi har under en tid haft ovanligt höga inflöden av kunder, vilket påverkat våra servicetider. Vi på Telia är medvetna om dilemmat och jobbar för fullt på att minimera dessa köer. Nu hoppas jag innerligt att du inte ska behöva uppleva fler tekniska problem, men om det mot förmodan skulle ske ser jag gärna att du kontaktar oss via mail. Där kan man få snabb respons från handläggare och diverse hjälp.
Om du inte fått mer hjälp eller någon form av avdrag för det fel som varit, får du mer än gärna kontakta mig via länken som finns nedan. Då kommer jag eller någon kollega till mig att kontakta dig personligen och ordna upp det.

Med vänliga hälsningar

Peter Muszta
Telia Kundservice

Telia sa...

Verkar som något gick fel med min länk...
Jag försöker igen :)

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Med vänliga hälsningar

Peter Muszta
Telia Kundservice

Eva sa...

Hej Telia! Nu överraskade ni iaf lite positivt för jag förväntade mig ingen återkoppling på det här inlägget. Har fyllt i formuläret på länken nu och så får vi se vart det landar... Jag hoppas också (innerligt) att jag ska slippa teknikstrul framöver :)