onsdag, maj 14

Apropå Tyskland.

Igår handlade radioprogrammet "Christer" i P3 om märkliga tyska saker och lyssnarna fick ringa in och berätta sina historier. Allt som allt blev det många skumma upplevelser.

Det fick mig att tänka på hur min tyska utlandspraktik startade. Det är en av få gånger jag haft över 40 grader i feber. Jag var svag, yr, illamående och låg duktigt nedbäddad på en gård i en liten tysk by och tvingades flera gånger om dagen sörpla i mig ett märkligt (och grymt starkt) avkok på lök, socker och örter. Frisk blev jag rätt fort.

Jag hade nästan glömt den härliga familjen jag bodde hos. Mamman jobbade på ett behandlingshem, pappan hade som liten pojke rymt undan nazisterna i bakluckan på en bil och de hade två döttrar. Själva praktiken gjorde jag på en musikskola, där jag assisterade flöjt- och rytmiklektioner, hjälpte till med administration och lite diverse.

På den tiden var jag grym på tyska så det var inga problem att delta i de små barnens sånglekar och ha långa konversationer med familjen och andra. Observera att jag skrev på den tiden... Dejlige Wolfgang skulle nog bli småledsen om han fick veta hur det i dagsläget står till med min tyska, men det är en annan historia.

Inga kommentarer: