Det har pratats våldtäkt och nätmobbning lite överallt under den gångna veckan. Jag tycker mig ha hört fragment av diskussioner om ”Linnea”, ”Oscar” och ”Jennifer” utspritt på de mest oväntade ställen. Det är även ämnet för veckans ledare.
Men sååå svårt det var att begränsa sig den här gången. Det finns så mycket att säga. En tanke som inte fick plats i texten, men som jag inte heller kan släppa är tanken på flickans kompis...
Ty den som visat på störst civilkurage i hela den här härvan är flickans kompis Amanda, som hela tiden stod upp för sin vän och nu har fått framträda i diverse debattprogram för att prata om något som var självklart för henne.
I själva reportaget får hon bland annat försöka svara på frågan om varför hon tror att det kunde bli så här. Efter lite betänketid säger hon: ”killen är ju oftast mer värd än flickan, det känns ju så”. Just den meningen gjorde extra ont att höra. Det var inte något som sades utifrån en brinnande politisk övertygelse, utan ett ärligt konstaterande som visar hur en femtonårig tjej uppfattar omvärlden.
-
måndag, mars 29
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar