tisdag, december 28

Satsa mer på tåg och järnvägar

Dagen innan jul hörde jag hur någon person ringde in till ett program på radio för att önska en kärleksfull jullåt. Hon ville påminna om julens budskap om kärlek och tolerans. Och hon tillägnade önskningen till SJ:s personal. För att de inte hade det så lätt just då. Sannerligen hade varken tågvärdar eller tågresenärer det särskilt enkelt den här julen.

Det var första julen på länge som var snöigt vit över hela Sverige. I takt med att snön föll över landet så brakade tåg, spår och annan infrastruktur samman. Det ligger visserligen i tiden att oroa sig för terroristhot, men det verkar ju räcka med några decimeter snö för att lamslå viktiga delar av det svenska transportnätet.

Vi svenskar är så vana vid att saker fungerar att vi gladeligen gör SJ till syndabock hela vintern. Delvis med rätta undrar vi hur svårt det kan vara att ha ett fungerande system för persontransporter i ett land där det är vinter en stor del av året.

Att snöväder tar Spanien eller Grekland med storm är inte så förvånande, men att ett intensivt snöfall gör kaos med hela den svenska infrastrukturen är inte okej.

Det som ofta glöms bort är att allt har sin orsak. Rälsar och tåg har inte gett upp på rent pin kiv den här julhelgen. Den som gett oss den här fina julklappen är faktiskt vår regering. Bakom strulet finns år av otillräckligt underhåll, uteblivna investeringar, misslyckade upphandlingar och höga vinstkrav på SJ.

SJ:s vd har upprepade gånger påpekat att Sverige har det sämst underhållna tågnätet i Europa. SJ:s moderate styrelseordförande jämförde i början av vintern sitt uppdrag med att vara general under Hitler. Internationella jämförelser visar att Sverige snålar extremt mycket på underhållet av järnvägarna i förhållande till jämförbara länder.

Trafikverket heter den myndighet som ansvarar för byggande, drift och underhåll av vägar och järnvägar. Trafikverket säger att det bristande underhållet hänger ihop med regeringens beslut att spara 700 miljoner kronor per år på järnvägsunderhållet. Efter kritik förstärktes visserligen underhållskassan med 500 miljoner – men de pengarna kom från andra delar av tågbudgeten.

Att åka tåg är ett enkelt, säkert, lugnt och framför allt miljövänligt sätt att resa. Tåget är ett framtidens transportmedel. Därför behöver det satsas mer på tåg och rälsar, inte mindre. Tågtrafiken räknas nog inte in i den borgerliga välfärdens kärna, men det borde den göra.

Varje fiaskoartad storhelg drar ner förtroendet för SJ rejält samt minskar viljan och intresset att åka just tåg för att ta sig dit man ska.

Trots att de flesta av oss numera firar Jesus födelse på ett ganska icke-religiöst sätt så är julledigheten ändå helig för många. Därför vill vi inte riskera få den inställd eller förkortad på grund av inställda tåg, signalfel, rälsbrott, strömavbrott, växelfel, personalbrist, oröjda tågspår eller liknande.

De rubriker vi har sett de senaste veckorna visar hur illa det kan gå när man gör ogenomtänkta besparingar där det behövs riktiga satsningar. De utskällda tågvärdarna förtjänar mer än varma tankar och önskelåtar. De förtjänar att få jobba på tåg som går som de ska på rälsar som klarar av det de borde klara.


Eva Älander
Dagens ledare i Ljusdals-Posten och Söderhamnskuriren

Inga kommentarer: