måndag, april 25

Tack Team Andreas!

Bilden på kören lånad från Andreas blogg på TV4.se

Orten Järvsö har 4332 invånare och ingår i Ljusdals kommun som sammanlagt hade 19065 invånare förra året. Till storleken är det en någorlunda genomsnittlig inlandskommun i södra Norrland. Men på andra sätt är kommunen allt annat än genomsnittlig. Det senaste exemplet på detta är en vinnande körslagskör.

Då jag skriver detta dagen innan finalen vet jag inte om kören vann tävlingen eller fick nöja sig med silvermedaljen. Men att de tog sig till finalen tycker jag är en bedrift oavsett vilket.

Tidigare har jag tyckt att TV-program som avgörs genom telefonröstning är lite fåniga. Det är lätt att raljera över ”Idol” när man inte ingår i målgruppen. Men i samma stund som Järvsökören gjorde entré i ”Körslaget” så insåg jag att TV4 hade hittat min akilleshäl. För som stolt Jarsebo var det ingen tvekan om att jag skulle ringa och rösta på kören. Frågan var snarare hur många gånger.

4332 invånare var det som sagt. På vägen mot finalen har Örebro, Umeå och Kristianstad slagits ut. Det är betydligt större städer med potentiellt flera röstande. Men om vi ser på tidigare vinnare av tävlingen så går det att utläsa en trend: Joakim Cans från Mora, Hanna Hedlund från Bollnäs, Kalle Moreaus från Orsa.

I landskap med en stark egen identitet, som Hälsingland och Dalarna, frodas en stolthet över ursprung och kultur. Man tar gärna chansen att visa upp sig i all sin glans när tillfälle ges.

Mindre orter klarar sig bäst i sådana här sammanhang, eftersom man håller ihop och samlas kring det positiva. Kanske känner vi ibland att vi slår vi ur ett underläge. Kanske har vi på många sätt oddsen emot oss i det vardagliga. Kanske är det så att många av våra ungdomar flyttar till Stockholm eller jobben i Norge.

Dock skulle jag vilja påstå att Stockholm aldrig skulle kunna vinna ett körslag. Det skulle heller ingen Stockholmsförort kunna, trots att de flesta av dem har mångdubbelt fler invånare än Ljusdals kommun. Det handlar om tillhörighet.

I spänningen mellan storstad och landsbygd finns gott om politiska konflikter; vissa öppna och andra som bubblar under ytan. Det temat tänker jag återkomma till i nästa veckas ledare.


Det är nog ingen slump att Järvsös huvudgata heter Turistvägen, utan det säger något om vad byn överlever på. Och det är också där som den största vinsten med Körslaget finns. För en tämligen liten ort med stora turistiska ambitioner så kan troligen inte värdet på den här tävlingen mätas i pengar.

På bästa sändningstid har vi kunnat se allt ifrån en glad Lill-Babs till kören åkandes slalomskidor. Vyer över blånande berg, massor av gnistrande snö, lockande miljöer från olika vackra anläggningar. De små inslagen som har föregått körens sånginsatser har professionellt sålt in en högprofilerad bygd. Den här förstklassiga presentationen vinner troligen hela Hälsingland på i längden.

Dessutom kan vi hälsingar sträcka lite på oss med vetskapen om att det var våra röster som tog kören genom hela programserien. Det är i alla fall så jag kommer att tänka när telefonräkningen anländer. Att jag har varit med och delbetalat en fantastisk marknadsföring, som varken Järvsö eller Ljusdals kommun hade haft råd att köpa i ren reklamtid. Tack för att ni har gjort det möjligt, Team Andreas!



EVA ÄLANDER

Tisdagens ledare i Ljusdals-Posten (och Söderhamnskuriren)

Inga kommentarer: