tisdag, augusti 9

Bättre sent än aldrig.

Ser att jag för rätt länge sedan lovade återkomma i bloggen kring begreppet "kladdkakepedagogik". Det välsmakande ordet snappade jag upp när jag fick följa med lärarlaget där jag gjorde praktik på en studiedag om den nya läroplanen.

Kladdkakepedagogik är alltså ett ord som myntades i samband med hemkunskapsämnet. Det är det som händer när eleverna får göra precis som de vill på lektionen. Risken finns att det skulle bli kladdkaka varje gång - som svaret på alla frågor - om högstadieeleverna fick bestämma innehållet på de lektionerna.

Det är inte alltid så att eleverna förmår att se ämnet i ett större perspektiv - det är en träningssak och lärarens ansvar. Tanken kan också översättas till andra ämnen med lite fantasi, även om det kanske inte blir lika tydligt.

Diskussionen i stort handlade om elevernas inflytande på utbildningen - vad som är möjligt och vad som bedöms omöjligt, var gränsen går och så vidare... Mycket intressant egentligen.

Inga kommentarer: