söndag, maj 3

Dagens metropol XI: Sandviken.


Jag har varit i Sandviken fem gånger på mindre än två veckor. Även i normala fall är jag där nu och då, men den nuvarande sviten slår alla rekord. Dessvärre kan bara två av dessa gånger räknas som nöjesresor, men det är klart att stan förtjänar att bli dagens metropol en dag i alla fall. Med tanke på min anknytning dit är det konstigt att den inte varit med bland metropolerna tidigare...
-
Sandviken har gett namn åt internationella storföretaget Sandvik (eller om det var tvärtom). Det var här i Gästriklands näst största stad som den första lyckade bessemerblåsningen ägde rum för 150 år sedan. Sandviken är mer än Sandvik; till exempel bandy, kungsberget, nya gigantiska Göransson Arena och jazzfestivalen Bangen. Tomas Ledin och schlageraktuella Malena Ernman är två kändisar som kommer från Sandviken.
-
Bilden till vänster är ett hyreshus i "bruksgårdsstil", en bro över kanalen samt nyknoppiga träd. Till höger i bild syns den pampiga bruksmässen, på vars tak (närmare bestämt i den där fyrkantiga balkongen högst upp) min morfar har spelat trummor ett antal gånger.

Inga kommentarer: