Idag är val till Europaparlamentet, men det är först på det senare som man har märkt något av det och den debatt som har funnits tycker jag har varit urvattnad på politiskt innehåll. Märkligt då det är samma värderingar som styr partierna där som här.
I förra valet röstade 38 procent och många pratar om vilken demokratisk katastrof det valet var, att vi måste börja prata om hur EU påverkar inrikespolitiken för att det ska kännas angeläget, att det är viktigt att få folk att rösta och så vidare.
De har såklart rätt i att det inte finns någon ursäkt för att inte rösta. Vill man inte stödja något parti finns alltid möjligheten till blankröst. Själv röstade jag blankt exempelvis i årets kårval för att göra en sådan markering.
Men ja, även om det är dåligt om politik är det gott om personvalskampanjer. Jag har bombarderats med gruppinbjudningar på facebook, bedjande mejl och uppmanande sms. Nu beror det ju troligen på min bakgrund inom SSU, men ändå... Är det bara jag som känner det som att de flesta av kampanjerna går mer ut på att övertyga de som redan är säkra s-väljare om vilket namn de ska kryssa än att försöka övertyga nya grupper att överhuvudtaget rösta?
En som verkar ha tänkt nytt på ett sätt jag gillar är Evin Cetin från Södertälje. Det känns som att hon fyller ett tomrum de andra brolierkandidaterna inte bryr sig om. Det jag har sett av hennes kampanj är ett tydligt politiskt budskap, tydliga och viktiga profilfrågor samt en lång rad av möten med människor, kanske framför allt i de väljargrupper där valdeltagandet har varit som lägst. Dessutom är hennes kampanjlåt "Rikta ljuset" med Medina bra på riktigt, inte bara för att vara en kampanjlåt.
-
Med allt detta sagt ska jag gå iväg till vallokalen. Idag är de öppna till 21.00 så det finns några timmar kvar att rösta på. Mitt kryss hamnar framför Anna Hedh och några av skälen finns sammanfattade i Peter Gustavssons långa blogginlägg från häromdagen.
söndag, juni 7
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar