tisdag, mars 23

Släck för det globala klimatets skull

Nu på lördag kommer stora delar av landet att släckas ner under en kvällstimme, tack vare den globala klimatmanifestationen Earth Hour. Under förra årets Earth Hour deltog nästan en miljard människor över hela jorden. Ofattbart många - för en ofattbart viktig sak.

Många är de svenskar som kommer att släcka sina lampor och stänga av diverse elektriska apparater. När jag skriver detta så har dessutom hälften av Hälsingekommunerna (Söderhamn, Hudiksvall, Ovanåker) anmält att de kommer att medverka och stötta arrangemanget på kommunnivå. Förhoppningsvis är det något som har märkts av runt om i kommunernas verksamheter också.

Arrangörerna i Världsnaturfonden påpekar att Earth Hour inte är en energispararkampanj, utan en manifestation som ska sända en klar signal till politiker och andra makthavare, om att de ska ta klimatfrågorna på allvar.

Efter Köpenhamnsmötet, där förväntningarna var höga och resultatet blev skralt, är det viktigare än någonsin tidigare att visa dem som motsatte sig ett avtal värt namnet att vi är många som vill att de ska lyckas, att engagemanget och hoppet lever vidare.

Alla världens länder påverkar klimatförändringarna, fast på inte på samma sätt. Samtidigt påverkas alla av dem, även om världsdelarna drabbas väldigt olika. Chansen att lösa de globala knäckfrågorna och få till bindande avtal finns fortfarande, men det börjar bli ont om tid.

Naturligtvis är Earth Hour ett jippo. Att avstå från elektricitet under en timme är enkelt, att lägga om livsstil för att minska sin användning av jordens resurser är betydligt svårare. Men ändå kan jippot fylla en viktig funktion; att skapa engagemang i det lilla och göra klimatfrågorna greppbara.

Klimatfrågorna är visserligen lika globala som den här släckningsmanifestationen, men problemet med att fokusera ensidigt på den globala dimensionen är att ingen tror att just deras handlingar kan påverka till det bättre. Alla tror att ansvaret ligger hos någon annan.

Ofta är det först när man bryter ner problem som de blir överblickbara och hanterliga. När något går att överblicka blir det också lättare att känna att ens handlingar faktiskt gör en skillnad. Bara genom att göra klimatfrågorna så små att de känns personligt angelägna för majoriteten kan vi klara av dem.

Samtidigt som vi är många som kommer att släcka ljuset den där timmen har vi en regering vars samlade miljöpolitik främst tycks bestå av mera kärnkraft. Alliansen har, i och med Centerpartiets identitetskris, förlorat sitt gröna samvete. Nu senast visade det sig att det inte blir några nya pengar för att nå upp till de nationella miljömålen. Istället sänks kraven för de mål som inte har uppnåtts. Lägre krav gör det såklart enklare att bocka av saker från listan oavsett hur verkligheten ser ut, en skenmanöver som bland andra Naturskyddsföreningen har kritiserat.

Vägen framåt finns snarare i den stora uppslutning och medvetenhet som förhoppningsvis påvisas även i årets upplaga av Earth Hour. Det engagemanget behövs och det behöver tillvaratas. För att det ska bli ordentligt gjort behövs det en rödgrön regering som inte bara lyssnar på engagemanget utan även kan omsätta det i politisk handlingskraft.

Dagens ledare i Söderhamnskuriren
----------------------

Ledaren i LjP hade lite andra formuleringar i början, som uppmande Ljusdals kommun att också ansluta sig till manifestationen (samt en rubrik som fokuserade på detta).

Sedan dess har jag fått veta att Ljusdals kommun visst ska vara med. Men de har ingen info om detta på sin hemsida och finns inte med på Världsnaturfondens lista över deltagande kommuner, så lite bakläxa kan de allt få ändå...
-

Inga kommentarer: